Jako první přichází na řadu
Knipl KG-13
Specielně na E-bay se občas můžete setkat
s takzvaně "renovovanými" kniply. Jedná se většinou o kopané kusy, na
kterých dlouhým pobytem v zemi došlo ke zničení povrchové úpravy a
shnití všeho, co nebylo z hliníku - a občas i toho. Gumový potah
rukojeti vydržel většinou hodně a leckdy bývá zachován, někdy byl ovšem
poničen při vykopávání nebo už při havárii. Někteří koumesové takové
vykopávky doplní (většinou) původními bakelitovými tlačítky, kopiemi
původně železné krytky/spouště, štítkem a někdy i tou gumou. A
samozřejmě nátěrem. A tady je zakopán příslovečný pes. Povrchová úprava
VŠECH německých kniplů byla prováděna eloxováním, tedy elektrolytickou
oxidací, jejíž vzhled je jiným postupem prakticky nenapodobitelný. Nikdy
nebyly jednoduše barveny. Velmi charakteristická barva pro povrch
německých druhoválečných hliníkových dílů je tmavě měděně hnědá, ale i
obyčejná černá má zcela jiný charakter povrchu než nátěr nebo nástřik.
Navíc se tento povrch i charakteristicky otírá, což vyplývá z vysoké
odolnosti eloxovaného povrchu. Někteří chytrolíni se pokoušejí tento
problém obejít použitím různých základových nátěrů v (opět pro německá
letadla) charakteristické červenohnědé barvě, ovšem je to marné - žádný
knipl původně takto upraven nikdy nebyl.
Zcela samostatnou kapitolou jsou pak pokusy prodávat jako knipl KG řídící páku ze sovětského letounu Mig-15, která byla, až na malé (leč významné) detaily, s KG takřka identická.
Zcela samostatnou kapitolou jsou pak pokusy prodávat jako knipl KG řídící páku ze sovětského letounu Mig-15, která byla, až na malé (leč významné) detaily, s KG takřka identická.
Páka z Mig-u
Je samozřejmé, že takový knipl je podstatně levnější, než "pravý" KG a pro někoho s omezeným rozpočtem může být ruská páka postačující alternativa. Hlavní rozdíly jsou v použitých spínačích, jiném tvaru pojistky kanonů/spouště a odlišného předělu mezi rukojetí a spodní částí. U novějších verzí byl navíc na levé straně sloupku otvor pro páku brzdy. U padělků bývá zavařen ale často se dá odhalit podle struktury materiálu z vnitřní strany.
Vnímavý čtenář si asi všiml, že mluvím pouze o kniplu KG bez použití číselného označení. Ano, další z identifikačních znaků, který může konkrétní knipl přiřadit ke konkrétnímu typu letadla, je číslo, doplněné písmenem. Tak například v Bf-109 byl používán pouze knipl KG 13A, ve Focke-Wulfu Fw190 zase pouze KG 13B. To neznamená, že tato páka nemohla být použita ještě v jiném letadle, pouze to, že pokud máte například KG 13B, zcela jistě si nezalétal v BF-109.
Typická oprava/předělávka via E-bay
Žádné komentáře:
Okomentovat