Tohle
zařízení sice není uloženo přímo v kabině, ale jelikož se mi ho
podařilo víceméně náhodně sehnat, nemohl jsem ho nezařadit do sbírky.
V průběhu
druhé světové války používala Luftwaffe celou škálu vysílacích,
přijímacích a navigačních radiozařízení.
Stejně jako ve většině ostatních technických oblastí, i v této patřily
německé výrobky ke světové špičce. I z hlediska
dnešního stavu radiotechniky musíme obdivovat, jak promyšleně a úsporně
byly některé technické problémy vyřešeny.
Dále
popisovaná palubní jednotka FuG 16zy a její příbuzné klony FuG16, FuG16z
a FuG17 pokrývaly potřebu radiotechniky napříč
celým německým letectvem. S minimálními úpravami bylo toto zařízení
používáno jak ve všech jednosedadlových stíhacích
letadlech (např. Focke-Wulf 190, Messerschmitt Bf 109, proudový
Messerschmitt Me 262 „Schwalbe“ nebo raketový Messerschmitt Me-163
"Komet"), ve střemhlavém bombardéru
Junkers Ju-87 Stuka, tak i v některých bombardérech a v bitevních
letadlech. V dalším textu se budu zabývat popisem
svého exponátu FuG16Zy, ke kterému se také vztahují všechna uváděná
německá označení.
Pohled na zadní stranu zakrytovaného přístroje
Celé zařízení (Geräteblock LA6NCA) bylo koncipováno s ohledem na nejvyšší možnou variabilitu a snadnost použití
včetně servisního nastavení, prováděného mechaniky. Skládalo se ze tří celkem snadno zaměnitelných modulů – přijímače
(Empfänger E16ZY), vysílače (Sender S16ZY) a modulátoru (Bedlengerät BG16ZY). V případě poškození bylo možné i
v polních podmínkách celkem rychle vyměnit jen zničenou nebo poškozenou třetinu zařízení, provést opětovné
nastavení systému a rádio bylo opět zprovozněno.
Konstrukčně identické zařízení FuG 17 rozdělené na jednotlivé části
Na
poměry čtyřicátých let dvacátého století byl celý přístroj velmi
kompaktní a na fotografiích je jasně patrné, že
konstruktéři skutečně neplýtvali místem. Nejlépe je to vidět na dvou
hlavních elektronkách vysílače, nádherných
RL12P35, které vlastně určily maximální výšku celého zařízení. Rozměry
včetně plechového pláště jsou následující –
výška 21 cm (počítáme-li i větrací stříšku nad vysílačem pak 22 cm),
šířka 37 cm a hloubka včetně ovládacích prvků 22 cm. Pokud tyto
rozměry porovnáme s velikostí běžných stolních radiopřijímačů vyráběných
n.p. Tesla ještě na konci 60. Let
(např. Jantar, Luník, Lýra a pod.), musíme před německými konstruktéry
smeknout. Navíc v případě FuG16zy byl
v zařízení integrován i identifikátor polohy. Odtud ono „y“ v názvu,
které značí právě přítomnost odpovídače
pro zaměřovací zařízení Pegasus Y, což byly stanice goniometrických
zaměřovačů Luftwaffe, sloužících hlavně k
navádění nočních stíhačů. Zbytky jednoho takového systému je dodnes
možné najít v prostorách vojenského
prostoru Brdy, v roce 1941 nesoucího název „Truppenübungsplatz
Kammwald“.
Krásné obří elektronky RL 12 P 35
Detail armádního označení elektronky
FuG16zy se používal ve dvou hlavních variantách podle toho, kde byl v
letounu umístěn. Takřka ve všech
jednosedadlových strojích byl uložen spolu s další rádiovou výbavou v
trupu a dálkově ovládán z pilotní
kabiny systémem motorků, namontovaných po odstranění ručních ovládacích
knoflíků – tak zřejmě sloužil i
můj kus, na kterém jsou stále patrné obrysy namontovaných dálkových
ovladačů. Dálkové ovládání bylo použito i u
některých bombardérů, vybavených tímto radiozařizením, jako byl např.
Junkers Ju-88, Dornier Do-217 nebo dvoumotorový proudový bombardér Arado
Ar-234b. Naproti tomu např. v Junkersu Ju-87 byl celý manuálně
ovládaný přístroj v části kokpitu střelce/navigátora.
Použití za letu bylo zjednodušeno možností přednastavit 4 různé frekvence, a to jak pro vysílač, tak pro přijímač.
Tato funkce byla možná jak u ručního, tak u dálkového ovládání a byla zajištěna důmyslným mechanickým zařízením.
Na otočné lunetě se po naladění žádané frekvence otočil aretační terčík, který byl přiřazen jednomu ze čtyř odpružených
táhel. Při ladění pak při najetí na žádanou frekvenci zapadl zobáček táhla do vybrání v aretačním šroubu a k dalšímu
posunu ladění bylo nutno použít znatelně zvýšenou sílu (tzv. click-stop). Naladěná frekvence byla také indikována
bílou barvou v jednom ze čtyř kulatých okének v horní části zařízení (vodorovně umístěných u přijímače a vertikálně u
vysílače). Tato funkce byla důmyslně zajištěna soustavou černých terčíků, které v klidovém stavu zakrývaly bílý podklad.
Jak je vidět na mém přístroji, u palubních zařízení montovaných do trupu nebylo někdy toto signální zařízení ani
zprovozněno (i když je možné, že se jedná o kus, který ve vysokém tempu válečné výroby stíhaček nebyl správně dohotoven,
protože systém krycích terčíků nainstalován je). V případě, kdy byla vysílačka ovládaná dálkově, byla aretace na
přístroji vypnuta a stejné zařízení s aretačními šrouby bylo v kabině pilota.
Přednastavené frekvence byly označeny piktogramy, přičemž standardní přiřazení frekvencí bylo následující:
Římská I – naváděcí frekvence goniometrického zaměřovače (Y-Führungsfrequenz)
Římská II – frekvence spojení s velitelem roje, příp. letky atd. (Gruppenbefehlsfrequenz)
Trojúhelník – frekvence řízení letového provozu (Nahflugsicherungsfrequenz)
Čtverec – frekvence vyhrazená pro stíhací letadla (Reichsjägerfrequenz)
Doufám, že jsem označení frekvencí přeložil alespoň rámcově správně, pokud by mě chtěl někdo opravit, napište na e-mail.
Římská I – naváděcí frekvence goniometrického zaměřovače (Y-Führungsfrequenz)
Římská II – frekvence spojení s velitelem roje, příp. letky atd. (Gruppenbefehlsfrequenz)
Trojúhelník – frekvence řízení letového provozu (Nahflugsicherungsfrequenz)
Čtverec – frekvence vyhrazená pro stíhací letadla (Reichsjägerfrequenz)
Doufám, že jsem označení frekvencí přeložil alespoň rámcově správně, pokud by mě chtěl někdo opravit, napište na e-mail.
Detail výrobního štítku
Pokud byl tento nebo konstrukčně obdobný přístroj (např. FuG16, FuG 17) používán v letadlech s vícečlennou posádkou,
tedy v bombardérech nebo bitevnících, měl dále zprovozněnou funkci Telefonie pro spojení se členy posádky.
Ta se aktivovala tlačítkem na panelu modulátoru, pod krytkou pojistek a také mohla být ovládána dálkově.
Na mém přístroji je otvor po tomto tlačítku zaslepen.
Zaslepený otvor pro tlačítko telefonie
Na závěr několik technických údajů, podotýkám, že v oblasti radiokomunikace nejsem žádný odborník, pokud najdete nějaké
chyby nebo nesrovnalosti, kontaktujte mě, prosím.
Výrobcem tohoto rádia byla firma Lorenz, Berlin, Zuffenhausen u.a., ve výrobě bylo od roku 1942, do té doby byly ve stíhačkách používány přístroje FuG VII. Výrobní číslo bohužel na typovém štítku uvedeno není, je možné, že číslo přístroje je označené razítkem pod štítkem - 50 603. Zdrojem elektrické energie byly akumulátory, nabíjené dynamotorem U-17.
Výkon vysílače udávaný výrobcem byl 10 Wattů, naproti tomu Britové údajně naměřili na zabavených vysílačkách pouhých 5 Wattů výkonu.
Frekvenční rozsah činil 38,5 až 42,3 Mhz.
Přístroj byl osazen celkem 18 elektronkami, dvěma už zmíněnými obřími RL 12 P 35 ve vysílači, devíti RV 12 P 2000 v přijímači a sedmi RV 12 P 2000 v navigačním modulu ZVG-16.
Výrobcem tohoto rádia byla firma Lorenz, Berlin, Zuffenhausen u.a., ve výrobě bylo od roku 1942, do té doby byly ve stíhačkách používány přístroje FuG VII. Výrobní číslo bohužel na typovém štítku uvedeno není, je možné, že číslo přístroje je označené razítkem pod štítkem - 50 603. Zdrojem elektrické energie byly akumulátory, nabíjené dynamotorem U-17.
Výkon vysílače udávaný výrobcem byl 10 Wattů, naproti tomu Britové údajně naměřili na zabavených vysílačkách pouhých 5 Wattů výkonu.
Frekvenční rozsah činil 38,5 až 42,3 Mhz.
Přístroj byl osazen celkem 18 elektronkami, dvěma už zmíněnými obřími RL 12 P 35 ve vysílači, devíti RV 12 P 2000 v přijímači a sedmi RV 12 P 2000 v navigačním modulu ZVG-16.
Detail osciloskopu
Dosah přijímače se pohyboval v rozmezí od 190 km ve výšce 3.000 metrů (120 mil /10.000 stop) do 400 km ve výšce 12.000
metrů (250 mil/40.000 stop).Dosah vysílače byl udáván v rozsahu (při komunikaci s dalším FuG16) od 70 km v 30 metrech (45 mil/100 stop) do 300 km v 7.500 metrech (180 mil/ 25.000 stop). Maximální provozní výška byla zhruba 14.000 metrů (45.000 stop).
K zařízení bylo možné použít dva typy antény – jednak jednoduchou anténu o délce 210 cm, umístěnou ve svislé ocasní ploše, nebo anténu typu „T“ s hlavní částí o délce 158 cm upevněnou mezi ocasem letadla a krytem kabiny a kratší částí o délce 80 cm připojenou k samotnému přístroji.
Konektor na vysílači
Po skončení války převzala česká továrna Avia výrobu letounu Messerschmitt Bf 109 a od roku 1947 do roku 1949 vyráběla –
nebo spíše kompletovala z původních součástí - tato letadla pod označením Avia S-199. Tyto československé Messerschmitty
měly na rozdíl od německé verze instalován motor Jumo 211 namísto původního Daimler-Benz DB 605, jejichž značná zásoba
byla zničena při požáru v Ústí nad Labem. Bohužel nový motor měl značně odlišné specifikace a byl pro letoun tohoto
typu zcela nevhodný, to už je ale jiná pohádka. Poslední poznámka k Fug16zy má souvislost právě s Avií S-199 – do této
stíhačky byla původní německá rádia firmy Lorenz instalována pod českým označením LR-16…
Pro případné sběratele jedna nostalgická vzpomínka předchozího majitele této vysílačky – po válce se tato a další podobná zařízení po bývalé Luftwaffe prodávala v hangárech na letišti Ruzyně na váhu…
Pravá strana přístroje - přijímač
Pro případné sběratele jedna nostalgická vzpomínka předchozího majitele této vysílačky – po válce se tato a další podobná zařízení po bývalé Luftwaffe prodávala v hangárech na letišti Ruzyně na váhu…
Žádné komentáře:
Okomentovat