Štítky

Štítky a popisky palubní desky i ostatních přístrojů patří k předmětům, které se v originálu shánějí jen velmi těžko. Osobně jsem originál štítek viděl prodávat snad jen dvakrát a vždy šlo o kopanou záležitost v bídném stavu. Reálnější zdánlivě byla možnost koupit kopie, ovšem zjistil jsem, že nabízené výrobky jsou nevalné kvality a mnohdy i chybné. Následovala anabáze s hledáním někoho, kdo by byl ochoten (a schopen) takovou věc vyrobit. Jako nejschůdnější se nakonec ukázalo řešení "udělej si sám". Opatřil jsem si program na vytváření vektorové grafiky, o které jsem až do té doby neměl ani páru a po několika desítkách hodin tu více tu méně úspěšných pokusů se mi jej podařilo celkem ochočit. Tím jsem překonal základní problém - vytvoření návrhu k výrobě. Zdálo by se, že mám vyhráno, ale opak byl pravdou. Teď teprve začal opravdový boj o sehnání přesných podkladů a hlavně rozměrů. Zjistil jsem, že společným rysem majitelů jakýchkoliv podobných artefaktů je neochota dělit se o informace. S touhle překážkou jsem se ostatně setkával (a setkávám dodnes) i u jakýchkoli jiných údajů, týkajících se messerschmittu. Nevím, jestli je to specifikum tohohle letadla...ale každopádně jsem díky ochotě jiných sběratelů získal jen velmi málo údajů. To mi ostatně dalo odpověď i na otázku, která mi vrtala hlavou po přečtení knihy Paula Blackaha a Malcolma Lowea, která u nás vyšla pod názvem "Messerschmitt 109 - všechny verze od roku 1935", ve které se autoři zmiňují, že oprava jejich "černé 6" jim trvala tuším 15 let...co na tom u všech všudy tak dlouho dělali, když začínali s v podstatě letuschopným strojem ? Poté, co mi jen nekompletní stavba palubní desky trvala 3 roky, už vím svoje.
Tak, a tady je několik fotek.

Štítky na plynovou přípust:

 Štítky na pedály kormidel :

Varovný štítek odhozu kabiny :

Štítek pro KG13A a Revi C12D: 

Sada štítků pro palubní desku:

Kombinovaný štítek pro teplotu oleje a chladící kapaliny





Žádné komentáře:

Okomentovat